Újságíróból sportigazgató
2004.07.12. 21:54
Egész életében a motorsporttal foglalkozott, de csak meglehetősen nagy kerülővel lett a Mercedes sportigazgatója. Az egykori újságíró, Norbert Haug munkásságának egy évtizede alatt visszavezette a német márkát az őt megillető helyre azzal, hogy szinte minden évben megnyertek valamit a különböző bajnokságokban induló ezüst-nyilak-mégha napjainkban van is mit behoznia a csapatnak...
Mielőtt Norbert Haug csatlakozott volna a Mercedeshez, tollforgatóként kereste a kenyerét, méghozzá igen neves szaklapoknál. 1985-től a legnagyobb a példányszámú német autós havilap, a Sport Auto, majd 2 év múlva az egyik legismertebb német magazin, az Auto Motor und Sport szerkeztője. A sporthoz való hozzáértése és a cégen belüli kapcsolatai révén csatlakozhatott a Mercedeshez 1989 nyarán. Alig 3 hónappal később már a Mercedes összes sporttevékenységének vezetője, miután elődje, Jochen Neerpasch lemondott. ( A csillagosok ezidőtájt kezdtek foglalkozni a gondolattal, hogy belépnek a Formula-1-be, és Neerpasch úgy döntött, alkalmas a pillanat a visszavonulásra.)
Haug első munkája egy csodálatos gyár létrehozása volt a svájci Hinwilben a Sauber csapat számára, mellyel igen szoros kapcsolatokat ápolt a német cég. Együttműködésük gyümölcse 2 prototípus világbajnoki cím 1989 és 1991 között. A német szakember érdeme továbbá, hogy megszerzte Harvey Postlethwaite-et az istálló számára azzal a megbízással, tervezzen számukra egy nyitott, együléses autót. 1991 novemberében az élet azonban közbeszólt:a Daimler-Benz vezetősége úgy döntött, hogy a súlyos gazdasági helyzet miatt mégsem lép be a Forma-1-be, így magára hagyva a svájci gárdát. 3 esztendőnek kellett eltelnie ahozz, hogy a veztőség megfontolja kérdést. Ekkor Haug döntését követve részesedést vásároltak a Saubert motorral ellátó Illmorban, belépve ezzel a legszűkebb elitbe. Az év végére Haug belátta, hogy ha igazán sikeresek akarnak lenni, akkor 1 nagy csapattal kell szövetségre lépniük, így szerződést kötöttek a McLarennel.
Ebben is igaza lett. Amióta a Mercedesnél dogozik, 10 fontos bajnoki címet gyűjtött a német cég. Nyertek a Német Túraautó bajnokságban, a CART-ban, a Gt szériában és a McLarennel a Formula-1-ben.
"Felelős vagyok a sikerekért épp úgy, mint az eredmények elmaradásáért, mint például a 2000-es évad elején. Valóban nem nyertük meg a bajnokságot, de nagyon jól versenyeztünk a Ferrarival, és tulajdonképpen az ilyen összecsapásokról szól a Formula-1."-nyilatkozta megszokott optimizusával.
Csakúgy, mint a legtöbb német, büszke arra, amit elért a csapattal, és büszke Michael Schumacher eredményeire is, és az már pech, hogy bár az ő keze alatt, a Sauberrel nyert prototípus világbajnokságot, az immár hatszoros világbajnok a Ferrarinál versenyez. Ugyanakkor országa népére nem jellemző humorérzékről lett tanúbizonyságot, mikor egy nem túl elmés újságírói kérdésre, mely arról érdeklődött, hogy miért borotválta le a bajuszát, nemes egyszerűséggel csak annyit válaszolt:"Így jobb lesz az aerodinamika".
A Mercedes Motorsport vezetője szenvedélyes rajongója munkájának, és szabadidejében is hű a négykerekűekhez, nomeg a csillagos márkához. Imádja egy öreg Merci volánját tekergetni a régi Nordschleiffe körön, a Nürburgringen, így emlékezve a régi időkre. Ha csapata nyer túláradó örömét nem rejti véka alá. Minden alkalmat megragad, hogy tartson egy, a Formula-1 -es paddockban híres-híredt bulit.
|